Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 62 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 66 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/modules/show.full.php on line 289 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 71 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/index.php on line 105 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 262 نکاتی چند در مورد معجزه » سایت اطلاع رسانی استاد جعفر فاضل


حدیث روز: امام على(سلام الله علیه): مَنِ استَرشَدَ العِلمَ أرشَدَهُ. آنكه از دانش، راهنمايى خواست، او را ره نمود.       
prev next
Home Contact us Add to Favorites
  • Vote

    
    نظرشما در مورد سیستم؟
    عالی
    خوب
    متوسط
    بد
     
    */

    آمار سایت

    
    آمار مطالب يک ساعت پيش: 0
    امروز: 0
    اين ماه: 0
    کل: 234
    کل نظرات: 16708
    آمار کاربران يک ساعت پيش: 79
    امروز: 853
    اين ماه: 17677
    کل: 198992
    بن شدگان: 0
    جديدترين عضو: nybwwffzjlh
    /*

    ورود اعضا







  • 
    تاریخ: 23 تیر 1395
       

    نکاتی چند در مورد معجزه

    نکاتی چند در مورد معجزه
    کلمه معجزه، مشتق از عجز و به معنای کاری است که از توان نوع بشر خارج باشد. یعنی بشر از این حیث که بشر است توان چنین کاری را ندارد. بنابر این اگر این چنین کاری از سوی بشر همراه با ادعای پیامبری انجام شود چون تنها راه اثبات رسالت معجزه است، بدون شک از ناحیه خداست نه سوی قدرت های دیگر، زیرا خدا هرگز باعث گمراهی نمی گردد.
    نکته اول
    اگر خداوند بنا بر دلایلی، به شخصی قدرت معجزه بدهد و او بخواهد از این امر خداداد سوء استفاده کند و به دروغ ادعای پیامبری نماید به طور حتم خدا آن قدرت از او سلب می کند زیرا در غیر این صورت به نحوی خدا باعث گمراهی خلق شده است و می دانیم که خدا هرگز باعث گمراهی نمی گردد.
    نکته دوم
    قابل ذکر است که هیچ دلیل قاطعی بر انحصار قدرت اعجاز به انبیاء وجود ندارد و چنانچه در قرآن کریم در داستان آصف بن برخیا و نیز حضرت مریم3 آمده است این قدرت را پروردگار به جانشینان پیامبران و برخی از پاکان برجسته چون حضرت مریم نیز داده است. امّا می توان گفت که معجزه همراه با ادعای رسالت مختص پیامبران است همانطور که معجزه همراه با ادعای امامت مختص امامان است. معجزات فراوانی در باره حضرت زهرا3و ائمّه اطهار: در کتاب های قابل اعتماد ذکر شده است که انکار پذیر نیست.
    نکته سوم
    از نظر ماهوی هیچ فرقی بین معجزه و کرامت وجود ندارد و اختصاص کرامت به امامان و معجزه به انبیاء که از سوی برخی مطرح شده است، نشان از غفلت جایگاه این بزرگان دارد و هیچ پایگاه وحیانی ندارد.
    نکته چهارم
    همواره معجزات انبیاء از سوی برخی، به سحر و جادو متهم شده است لذا این سوال مطرح می شود که چگونه می توان بین معجزه و سحر تفاوت گذاشت؟
    برای پاسخ به این پرسش، باید حقیقت سحر را بر رسید. سحر از امور شگفت انگیزی است که در عین غیر متداول بودنش از توان نوع بشر خارج نیست. سحر آموختنی و آموزشی است و چون از سوی بشر است چنانچه در مقابل معجزه قرار گیرد مغلوب می گردد. چنانچه معجزه حضرت موسی7بر سحر ساحران برتری یافت.

    برای این که بتوانیم معجزه گر از ساحر را تشخیص دهیم، بهتر آن است که به کارهایی که او انجام می دهد اکتفا نکنیم بلکه ما از او امر عجیبی را بخواهیم که در توان بشر نباشد. زیرا اگر او ساحر باشد چون سحر آموختنی و آموزشی است دارای محدودیت است ازانجام آن در خواهد ماند برخلاف معجزه گر چون از سوی حضرت حق است. و از سوی دیگر، باید همیشه سابقه مدعی نبوت را نیز بررسید. افرادی که سابقه بسیار بد دارند یا به سوء رفتار و کردار مشهورند هرگز نماینده خداوند قرار نمی گیرند. همواره پروردگار بهترین مردم را برای این امر انتخاب می کند.
    نکته پنجم
    عقل توان تشخیص صادق از غیر صادق را دارد. با ابزار عقل می توان به صدق رسالت انبیاء الهی پی برد. از نظر تحلیل عقلی هیچ راهی برای اثبات رسالت هیچ رسولی جز معجزه وجود ندارد.
    برخی معجزه را انکار کرده اند و برخی نیز در مقام اثبات آن برآمده اند. منکرین معجزه آن را امری ناممکن و محال معرفی دانسته اند. امّا از آنجا که معجزه به کرات اتفاق افتاده است بنا بر این فرض استحاله برای آن صحیح نیست چه، امر محال هرگز تحقق نمی یابد. معجزات انبیاء به تواتر نقل شده است و معجزه قرآن نیز هم اکنون حاضر و در اختیار است. البته دانشمندان برای خروج از استحاله، فرضیه های را مطرح کرده اند که در جای خود سودمند است ولی هنر این فرضیه ها تبیین حقیقت معجزه نیست بلکه بیان عدم استحاله وقوع معجزه است. برخی گفته اند که معجزه روش سبب و مسبب را پاره نمی کند بلکه تنها به آن سرعت می بخشد و برخی آن را به اراده مستقیم خدا دانسته اند و برخی آن را معلول اسبابی دانسته اند که در دسترس ما نیست و در اختیار پیامبر است و ...
    نکته ششم
    کسی که معجزه را انکار کند نه تنها نمی تواند مسلمان باشد نمی تواند هیچ دینی را بپذیرد زیرا تمامی ادیان ختم به معجزه می شود. پیامبری هر پیامبر تنها با معجزه اثبات می گردد.
    نکته هفتم
    پیامبر اسلام6معجزات فراوان و متعددی داشتند ولی در آن میان، قرآن از آن جهت که کلام خداست و برای همه زمان هاست از اهمیت بیشتری برخوردار است. بطور کلی قرآن از سه جهت معجزه است؛ از حیث صدور و از حیث محتوا و از حیث الفاظ و نظم.
    صدور چنین کلماتی که سخن شناسان آن زمان را به حیرت درآورد از شخصی که در تمام عمر چنین سخن نگفته است و هرگز نزد کسی درس نخوانده است معجزه است. و مطالب بلند و بدون تعارض و نظم و آهنگ بی مانند قرآن نیز شاهد دیگری بر اعجاز آن است. زیرا اگر قرآن از نزد غیر خدا می بود بی تردید در آن سستی و رخنه یافت می شد.
    قرآن کریم برای اثبات اعجاز خود منکرین را دعوت به مبارزه نموده است که اگر گمان می کنید این قرآن معجزه نیست یعنی در توان بشر است بروید مانندش را بیاورید و نیز فرموده هرگز چنین نتوانید کرد.
    قابل ذکر است که اگر برای کسی بخاطر سواد کم، اعجاز قرآن قابل درک نباشد بهتر است حقانیت رسول خدا6را از معجزات آشکار و عمومی پیامبر جستجو کنند؛ مانند شفای مریض و شق القمر که به تواتر به ما رسیده است. نکته دیگر این که قرآن کریم شعر نیست و نثر معمول نیز نیست بلکه سبک خاص خود را دارد.
    نکته هشتم
    هنر قرآن کریم ارائه هدایت است. بنابر این هر کس به واقع از قرآن تبعیت کند به رستگاری خواهد رسید و البته استفاده از قرآن کریم راه و رسم خاص خود را دارد. آشنایی با ادبیات عرب و علوم قرآنی از آن جمله است.
    برخی از آیات قرآن محکم و برخی متشابه اند. استفاده از آیات متشابه بخاطر متشابه بودنش امکان پذیر نیست. لذا خدایی که هرگز کار بیهوده انجام نمی دهد قطعا در کنار قرآن افراد معصومی را قرار داده است که آن آیات را واضح سازند. استفاده از آیات محکم نیز در حوزه تفسیر و تأویل نیازمند معصوم است، زیرا هیچ کس بطور قطع مراد خدا را نمی داند. بنابر این بهره مند شدن از قرآن بدون معصومین امکان پذیر نیست بخصوص که آیات متشابه که حتی در حوزه ترجمه کلی هستند و مصادیق و جزئیات در قرآن بطوری که ما متوجه شویم بیان نشده است. و به همین خاطر است که رسول خدا6فرمودند «من از میان شما می روم و دو چیز گرانمایه را باقی می گذارم یک قرآن و دوم، اهل بیت ام، مادامی که از این دو بهره مند شوید گمراه نمی شوید».

    سردبیر

  • Tags

طراحی سایت توسط مجتبی شجاعی