Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 62 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 66 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/modules/show.full.php on line 289 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 71 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/index.php on line 105 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 262 حیله های شیطان » سایت اطلاع رسانی استاد جعفر فاضل


حدیث روز: امام على(سلام الله علیه): مَنِ استَرشَدَ العِلمَ أرشَدَهُ. آنكه از دانش، راهنمايى خواست، او را ره نمود.       
prev next
Home Contact us Add to Favorites
  • Vote

    
    نظرشما در مورد سیستم؟
    عالی
    خوب
    متوسط
    بد
     
    */

    آمار سایت

    
    آمار مطالب يک ساعت پيش: 0
    امروز: 0
    اين ماه: 0
    کل: 234
    کل نظرات: 16708
    آمار کاربران يک ساعت پيش: 79
    امروز: 853
    اين ماه: 17677
    کل: 198992
    بن شدگان: 0
    جديدترين عضو: nybwwffzjlh
    /*

    ورود اعضا







  • 
    تاریخ: 13 تیر 1395
       

    حیله های شیطان

    سرنوشتار – حیله های شیطان
    بسم الله الرحمن الرحیم
    برای رسیدن به سرمنزل مقصود - که آن جز کسب رضایت حضرت¬حق نيست – به ناچار باید از دام¬های گستردهی شیطان رهایی یافت.
    سالم ماندن و سالم رسیدن با وجود تحدیدهای مختلف و متعددی که از سوی بدخواهان و دام¬گستران وجود دارد کاری بس دشوار است. بی¬تردید، گذراندنِ کالای گرانبها، از بیابانی که در معرض هجوم غارتگران است، بدون همراه و محافظ امکان¬پذیر نیست. چه کالایی بالاتر از ایمان و چه ارزشی مهم¬تر از تقوا و چه دشمنی حیله¬گر¬تر و با تجربه¬¬تر از شیطان.
    از این رو، لطف مهربانِ بنده¬نواز لبریز شد و نیکان¬آسمانی و عرش¬¬پیمایان¬رحمانی یعنی محمد و آل¬محمد را برای حمایت و ارائه هدایت به فرش فرو فرستاد و به ما نيز امر فرمود؛ پیوسته با آنان باشید.
    وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
    با كسانى باش كه پروردگار خود را صبح و عصر مى‏خوانند، و تنها رضاى او را مى‏طلبند! و هرگز بخاطر زيورهاى دنيا، چشمان خود را از آنها برمگير! و از كسانى كه قلبشان را از ياد خود غافل ساختيم اطاعت مكن‏! همانها كه از هواى نفس پيروى كردند، و كارهايشان افراطى است‏
    پیمودن این راه پر¬مخاطره بدون یاری معصومين حتی تصور ندارد چه برسد به تصدیق. اما شیطان برخی را فریفته عقل و برخی را دلداده کشف کرد و گمان کردن که با این ابزار، قله حقایق را صعود و پشت بام گردون را فتح خواهند کرد و چنین شد که برخی به دره¬های وحشتناک حلول و برخی از پرتگاه¬های وحدت سر در¬آوردند. و چنان فریفته بافته¬های وهم و اصطلاحات سخت شدند که آن را علم دانسته و دم از فضل و کمال زدند و در نهایت معارف عمیق قرآن و اهل¬بیت را ساده و قشری پنداشتند. غافل از آن كه – چنانچه مرحوم فیض در رساله¬الانصاف بیان داشته¬اند – کوه بلند معرفت بسی بلندتر از آن است که هر پرنده¬ای بتواند به سوی قله¬های آن بال و پربگشاید و سراپرده¬ی بصیرت مستورتر از آن است که هر رهگذری بتواند در حول و حوش آن به گردش در¬آید.
    چه زیبا و روشن، امیر¬مومنان بیان نمود که هر علم و معرفتی در باره خدا که از ناحیه قرآن و سنت پیامبر و اهل-بیت طهارت نباشد از سوی شیطان است:
    هر صفتی از صفات پروردگار که قرآن نشانت داده است تبعیت کن و از نور هدایت قرآن روشنایی به دست¬آور و آنچه را که شیطان تو را به دانستن آن وا¬می¬دارد از مطالبی که نه در قرآن دانستن آن بر تو واجب شده است و نه در سنت پیامبر و ائمه¬ی هدی از آن اثری هست، علم آن را به خداوند سبحان واگذار.
    و نیز فرمود: به همانچه قرآن کریم بیان کرده است اکتفا کن و در باره آنچه که در خور فهم تو نیست و مأمور به دانستن آن نیستی، به اندیشه مپرداز.
    شیطان با ترویج عقل¬باوری و تشویق به ورود به مسائلی که خدا به آن فرمان نداده است زمینه¬ای برای تغییر محتوای دین فراهم ساخت. چه بسیار افرادی که به راهنمایی شیطان، دلفریفته یافته¬های خود شده و بر اساس پیش¬ساخته¬های ذهنی خود قرآن و روایات را توجیه کردند و با این وسوسه که فهم قرآن و روایات نیازمند براهین عقلی است این کار را مشروع و لازم انگاشتند. غافل از این¬که معارف وحیانی عاجز از بیان مطالب خویش نیست و تفسیر مدارک وحیانی با افکار بشری ثمره¬ای جز انحراف ندارد.
    مرحوم میرزا ابوالقاسم قمی در رساله¬رکنیه که در پاسخ به پرسش¬های مولی¬علی¬مازندرانی نوشته است از این کمند شیطانی آگاهی داده است:
    تخلیه و مبرا کردن نفس در اینجا بسیار صعب است چرا که هیچ لذتی در دنیا فوق لذت ادراک نیست و هیچ مایه¬ی دنیایی فریبننده¬تر از علم نیست علم از همه چیز زودتر آدمی را هلاک می¬کند و ادراک هر چه دقیق¬تر و لطیف¬تر باشد فریبنده¬تر است. بسیار مرد بزرگی می¬خواهد که بعد از مجاهده¬ی بسیار مطلبی را بفهمد و منظم کن و به مجرد این که کلامی از معصوم به او برسد از فکر خود دست بردارد و به حقیقت کلام معصوم عمل کند. بلکه چون امر او مردد بین المحذورین می¬شود سعی ما لا کلام مبذول دارد که میانه¬ی آنها جمع کند چون کلام خود را دل نمی¬گذارد که دست بردارد کلام معصوم را تأویل می¬کند. فهم و ذهن و شعور و وقاد مایه¬ی امتحانی است به جهت انسان که در هر زمانی دینی می¬توان به اثبات آورد و با ادله¬ی تمام و سخت شبیه است.... پس هر چند افلاطون را به شاگردی قبول نداشته باشی و ابوعلی را خوشه¬چین خرمن خود ندانی همین که یک حدیث از معصوم به تو رسید و دانی که از معصوم است همان جا بایست و بسیار اجتهاد و سعی کن تا تخلیه¬ی کامل کنی و از خدا بخواه که راهنمایی به حقیقت بکند.
    جریان تبیین معارف الهی با افکار بشری که از حیله های کارآمد شیطانی است باعث و موجب تفرقه مسلمانان و پدیده آمدن فرقه¬ها و احزاب شده است.
    دانشمندان بزرگی چون علامه مجلسی برای حفظ دین از تحریف، همواره مردم را به تأویل¬های نابجای فلاسفه و صوفیه هشدار داده¬اند و همواره تاکید داشتند که باید با تخلیه ذهن از همه اوهام و افکار بشری، سراغ آیات و روایات رفت. مرحوم علامه در کتاب ارزشمند خود « الفرائد¬الطریفه¬فی¬شرح¬الصحیفه» پاره¬ای از این تحریفات را نام برده¬اند و مرحوم فیض در «رساله¬الانصاف» نیز پس از تحقیق در فرقه¬های مختلف به نمونه¬ای از این تحریفات اشاره نموده است، مانند این که طایفه¬ای از پیش خود، خدا را واجب و قومی علت و گروهی وجود گفتند و خدا را به این اصطلاحات بدون هیچ مستند وحیانی تأویل کرده¬اند. مضاف بر این¬که اگر باب تأویل بدون مستند، باز شود هر چیزی را می¬توان تأویل کرد.
    سرگرم کردن مردم با حرف¬های حکیمانه و تحقیقات عارفانه، باعث پر شدن وقت و غفلت از معارف وحیانی و دوری از عمل به دستورات ربانی است. امام سجاد به حسن بصری که با سخنان حکمت آمیز صوفیانه خود مردم را مشغول کرده بود فرمودند؛ چرا مردم را از طواف باز می¬داری.
    ورود به مباحث در حوزه ذات باری حرام است و این امر نه تنها باعث تقویت دین و دفع شبهات معاندین نمی-شود بلکه خود بستر تغییر دین است و استحکام عقاید مردم که مقدمه عمل است با همان اعتقاد اجمالی به معارف¬ربانی حاصل می¬شود و تبلیغ دین نیز با رفتار صحیح و مذهبی حاصل می¬گردد. اگر صد¬ها برهان¬عقلی و نظری اقامه شود ولی مسلمانان از رفتار نیک و ادب و تقوا بدور باشند نافع نخواهد بود.
    کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم – مردم را با غیر زبانتان به دین دعوت کنید.
    آیا وقت آن نرسیده است که به این آیه عمل کنیم؟
    وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
    هرگاه كسانى را ديدى كه آيات ما را استهزا مى‏كنند، از آنها روى بگردان تا به سخن ديگرى بپردازند! و اگر شيطان از ياد تو ببرد، هرگز پس از يادآمدن با اين جمعيّت ستمگر منشين‏!
    آیا وقت آن نرسیده است به کلام امام باقر عمل کنیم که فرمودند:
    تکلموا فی خلق الله و لا تتکلموا فی الله فان الکلام فی الله لا یزداد صاحبه الا تحیرا
    در مخلوق سخن بگویید ولی در باره خدا سخن مگویید چه آن که سخن در خدا گفتن نتیجه¬ای جز افزودن بر حیرت انسان ندارد.








    منابع ومأخذ
    علاوه بر قرآن¬کریم و نهج¬البلاغه فيض¬الاسلام؛
    مجلسي، محمدباقر، الفرائد¬الطریقه¬في¬شرح¬الصحيفه، چاپ اصفهان کتابخانه¬علامه¬مجلسی.
    كليني، ثقه¬الاسلام، الكافي، ناشر دار¬الكتب¬الاسلاميه طهران، هشت جزئي، سال 1365 ه ش
    قمي، ميرزا¬ابوالقاسم، رساله¬رکنیه¬ - به ضمیمه کتاب¬ قم¬نامه به کوشش سید¬حسین¬مدرسی¬طباطبایی- ناشرکتابخانه آیت¬الله-مرعشی، قم
    قمي، شيخ¬عباس، سفينه¬البحار، چاپ دوم، ناشر دار¬الاسوه سال 1416 ه.ق
    رساله¬الانصاف



  • Tags

طراحی سایت توسط مجتبی شجاعی