Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 62 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 66 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/modules/show.short.php on line 158 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/modules/show.short.php on line 158 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 71 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/index.php on line 105 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 262 فرق و ادیان » صفحه 3 » سایت اطلاع رسانی استاد جعفر فاضل


حدیث روز: امام على(سلام الله علیه): مَنِ استَرشَدَ العِلمَ أرشَدَهُ. آنكه از دانش، راهنمايى خواست، او را ره نمود.       
prev next
Home Contact us Add to Favorites
  • Vote

    
    نظرشما در مورد سیستم؟
    عالی
    خوب
    متوسط
    بد
     
    */

    آمار سایت

    
    آمار مطالب يک ساعت پيش: 0
    امروز: 0
    اين ماه: 0
    کل: 234
    کل نظرات: 16708
    آمار کاربران يک ساعت پيش: 79
    امروز: 853
    اين ماه: 17677
    کل: 198992
    بن شدگان: 0
    جديدترين عضو: nybwwffzjlh
    /*

    ورود اعضا







  • 
    تاریخ: 24 خرداد 1395
       

    لزوم وجود حجّت

    لزوم وجود حجّت

    لزوم وجود حجّت


    یونس بن یعقوب می¬گوید: در محضر حضرت صادق عليه¬ السلام بودم که شخصی از اهل شام خدمت آن حضرت رسید و گفت: من مردی آگاه و سخنور هستم و برای مناظره با اصحاب تو آمده¬ام.
    حضرت فرمودند: سخنانت از سوی رسول خداست یا از نزد خویش سخن می¬گویی؟
    گفت: بعضی را از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و بعضی را از نزد خود می¬گویم.
    حضرت فرمودند: پس تو شریک رسول خدا می¬باشی.
    گفت: نه.
    فرمودند: آیا تو وحی خدا را می¬شنوی؟
    گفت: نه.
    فرمودند: آیا اطاعت تو مانند اطاعت رسول خدا عليه السلام واجب است ؟.
    گفت: نه.
    آنگاه آن حضرت رو به اصحاب کرده و فرمودند با او سخن گویید! هر کدام با او سخنی گفتند، تا نوبت به هشام بن حکم رسید که جوان نورسی بود. حضرت فرمودند: ای شامی! با این نوجوان سخن بگو! شامی رو کرد به هشام و گفت امامت این مرد را یعنی حضرت صادق عليه¬ السلام بر من روشن کن! هشام در غضب شد و رو کرد به شامی و گفت: بگو آیا مردم صلاح و مصلحت خود را بهتر می¬دانند یا پروردگار تو ؟
    شامی گفت: پروردگار آگاه تر است.
    هشام گفت: خداوند آنچه را که صلاح بندگان دانسته چگونه به ایشان القا کرده است؟
    شامی گفت: بندگان را مکلف کرده و حجت بر آنها تمام نموده و راهنما قرار داده برآنچه مقرر داشته.
    هشام گفت: چیست آن دلیل و راهنما؟
    شامی گفت: آن رسول خداست.
    هشام گفت: بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم حجت و دلیل چیست؟
    شامی گفت: کتاب و سنت.
    هشام گفت: آیا امروز کتاب و سنت رفع اختلاف ما را می¬کند و می¬تواند اختلاف را از میان ما بر دارد و ما را به اتفاق نظر برساند؟
    شامی گفت: بلی.
    هشام گفت: پس چرا ما و تو اختلاف داریم و از شام برای مخالفت آمدی؟ و تو خیال می¬کنی که رأی، طریق دین است، در صورتی که می¬دانی نظر ما و تو در مطلبی یکی نمی¬شود شامی ساکت بماند.
    حضرت صادق عليه السلام به شامی فرمودند: چرا حرف نمی زنی؟
    شامی در جواب گفت: چه بگویم؟ اگر بگویم اختلاف نداریم، دروغ است و اگر بگویم کتاب و سنت اختلاف را در بر می¬دارد، این هم درست نیست، زیرا کتاب و سنت محتمل الوجوه است ( یعنی هر کسی طوری معنا می کند) لکن من نیز سخنی این چنین دارم.
    حضرت فرمودند: " تو از او سؤال کن! "
    شامی به هشام گفت: چه کسی بصیرتر به صلاح خلق است؛ پروردگار ایشان یا خودشان؟
    هشام گفت: بلکه پروردگار خلق داناتر است
    شامی گفت: آیا پروردگار کسی را بر خلق قرار داده است که اختلاف آنها را بردارد و تمام آنها را به کلمه واحده فرا خواند و حق را از باطل تمیز دهد؟
    هشام گفت: بلی.
    شامی گفت: او کیست؟
    هشام گفت: در ابتدای شریعت، رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم اما بعد از پیغمبر، غیر اوست.
    شامی گفت: کیست آن کسی که در حجت، قائم مقام پیغمبر باشد؟
    هشام گفت: در این زمان یا قبل از این زمان؟
    شامی گفت: بلکه در این وقت.
    هشام گفت: همین کس که در اینجا نشسته است ( و اشاره به حضرت صادق عليه¬ السلام کرد) و مردمان به سوی او می¬آیند و ما را به اخبار آسمان خبر می¬دهد که از پدر و جدش به او ارث رسیده است.
    شامی گفت: از کجا بدانم؟
    هشام گفت: هر چه می¬خواهی از او سؤال کن؟
    شامی گفت: عذر مرا قطع کردی، بر من است که سؤال کنم!
    حضرت فرمودند: اکنون تو را از سؤال کردن راحت می¬کنم. ای شامی! خبر می¬دهم به تو از آنچه در این سفر بر سر تو آمده؛ از روزي كه بیرون آمدی و در راه چه روی داد و چه دیدی و از کجا گذشتی. حضرت تمام آنچه که در سفر دیده و بر او گذشته بود بیان فرمودند.
    شامی گفت: به خدا قسم! همه را به راستی فرمودی اکنون اسلام می¬آورم.
    حضرت فرمودند: بلکه حال ایمان بیاور! زیرا که اسلام قبل از ایمان است. بر اسلام توارث و تناکح است، اما در ایمان بر آن اجر و ثوابست.
    شامی گفت: راست گفتی و من اکنون گواهی می¬دهم به وحدانیت خدا و این که محمد صلی الله علیه وآله وسلم رسول اوست و تو وصی آن هستی.
    
    تاریخ: 21 خرداد 1395
       

    فكر توحيدی در كسب و كار

    فكر توحيدی در كسب و كار

    فكر توحيدی در كسب و كار



    حجة الاسلام جعفر فاضل


    فهرست مطالب

    1. سخني با دوستان خدا
    2. هدف از كسب و كار
    3. رابطه فكر توحيدي با كسب و كار
    4. كسب و كار ، وظيفه شرعي
    5. فكر توحيدي در كسب و كار
    6. كار براي عبادت
    7. حد و مرز تلاش در كسب
    8. كسب، جلسه امتحان
    9. كاسبي و خود سازي
    10. آسيب شناسي كسب
    11. روش برخورد با مشتري در اسلام
    12. مشتري و برخورد خوش
    13. انصاف با مشتري
    14. قيمت يكسان با همه
    15. عدم تعريف از جنس
    16. صداقت در بيع
    17. قبول مرجوعي
    18. آشنايي با عقود اسلامي و مسائل شرعي
    19. عقود جائزه
    20. ايقاعات
    21. اقسام بيع مشروع
    22. بيع هاي غير شرعي
    23. شاخصه هاي عقد بيع
    24. شرايط فروشنده و خريدار
    25. شرايط كالا و قيمت
    26. موارد صحت اكراه بر بيع
    27. فروش هاي ممنوع
    28. انواع خيار
    29. چند دعا براي شروع كسب
    30. نمونه سؤالات
    31. فهرست منابع و مأخذ




    به نام مهربان كار آفرين

    سخني با دوستان خدا
    سخنم با توست ای دوست خدا، تعجب نکن مگر نشنیده¬ای «الکاسب حبيب الله»، تو که با تلاشت، بار قسمتی از جامعه را به دوش می¬کشی و با همت بلندت چرخه اقتصاد کشور را به حرکت در می¬آوری. تو که برای رفع نیاز خود و خانواده ات با توکل به خدا و به فرمان او، وارد عرصه کسب و کار و تجارت شده¬ای و جز رضایت حضرت حق و یاری رساندن به مردم قصد دیگری نداری. پس شایسته است درود و رحمت خدا را بر تو نثار کنیم و بر دستان پرتلاشت بوسه زنیم.
    دوست عزيز آيا مي¬داني كه براي هر كاري و از جمله كسب، راه¬هاي تدوین شده علمی وجود دارد كه دانستن آن، موفقيت در كار را تضمين کرده و سرعت می بخشد؟
    آيا مي¬داني دانش، دقت و مشورت، راه را براي كسب ساده و در عين حال موفق هموار مي سازد؟
    بسياري از افرادي را كه شما امروز در كسب و كار موفق مي دانيد، موفقيت خود را با تحمل زحمات فراوان در طي ساليان دراز بدست آورده¬اند؛ ولي چه بسا اگر از ابتدا با مطالعه و نيز با مشورت اهل دانش، وارد محیط فعالیت و تلاش و كار مي‌شدند، بسيار آسانتر و زودتر به هدف خود مي-رسيدند. بنابراين بر ماست كه اشتباهات ديگران را تكرار نكنيم.
    زندگی در عرصه خانواده و جامعه و در میدان مبارزه و تلاش، زماني هنر خواهد بود که با مطالعه و علم، همراه شود. میدان کسب و کار از میدان‌های پر فراز و نشيب زندگی بشری است که به نوعی همگان را به خود مشغول داشته است. ليكن تدوين اين مساله به صورت يك علم نظري، امري است كه بويژه در كشور ما كمتر بدان پرداخته شده است، به گونه¬اي كه فعالان اين ميدان بسيار اندكند.( )

    هدف از کسب و کار
    اكنون اين سؤال مطرح است كه هدف از كار و تلاش( ) و اساسا هدف از زندگي چيست؟
    شکی نیست که اگر زندگی با مرگ تمام شود و از پس این دنیا، حیات بشر به نحوی دیگر ادامه نیابد، خلقت انسان بیهوده خواهد بود و خدای دانای عادل، هرگز کار بیهوده نمی¬کند. پس خلقت هدفی دارد و آن، جز رسیدن به مقام قرب خدا نمی¬تواند باشد؛ زيرا حقيقتي مستقل و بي نيازي جز او، وجود ندارد. قرآن كريم با بهترین بیان، این واقعيت را روشن ساخته است :«يا ايها الناس انتم الفقراء الي الله و الله هو الغني الحميد».( )
    بدون شك خدای مهربان که به عجز و ناتوانی انسان آگاه است، هرگز او را از یاری خود در رسيدن به اين هدف، محروم نمی¬سازد. خداوند متعال، لطفش گسترده و مهربانی¬اش بی¬حد است. او ياري خود را فرو فرستاده و گوهری به نام عقل را که به تعبیر رسول خدا صلي الله عليه وآله و سلم توسط آن نیک را از زشت باز می¬شناسد و بوسیله او با خدای خود و نعمت-هایش و علت خلقت و هدف آفرینش آشنا می¬شود به انسان عطا كرد. و چون می¬دانست، عقل با تمام ارجمندیش مانند سایر مخلوقات محدود است؛ نمایندگان خود را برای تأیید و تکمیل آن، بسوی ما فرستاد.( )
    سخن را خلاصه کنم. ای دوست خدا، هدف از زندگی جز رسیدن به مقام قرب خدا نیست و برای رسیدن به این مهم باید از دو عنصر مهم عقل( ) و وحی( ) مدد جست.
    چکیده:


    رابطه فكر توحيدي با كسب حلال
    در این نوشتار سعی شده است، قسمتی از معارف بلند اسلام در مورد کسب و کار، به اختصار تقدیم شود که نتیجه آن، فکر توحیدي در کسب و کار خواهد بود. این فکر چنانچه بصورت یک باور قلبی در آید، به انسان نيت خالص و توكلي عميق هديه مي¬كند هدیه ای که ثمره آن آرامش قلبی و دوری از هر نوع هراس و نگرانی از آینده است؛ زيرا يقين پيدا مي¬كند كه سررشته همه امور به دست خداست و خداوند نيز طبق مصلحت بنده خود عمل مي¬كند.
    ثمره فکر توحیدی، تلاش در تحصیل مال حلال خواهد بود؛ زیرا مي‌داند که مال حرام چه عواقب وخیمي ‌برای او و جامعه ببار خواهد آورد.
    پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: هر کس مالی را از حرام بدست آورد خداوند در حوادث سخت آن را از بین می¬برد.( )
    از امیرالمومنین عليه السلام نيز نقل شده است كه فرمودند: هر کس مالی را از غیر حلال بدست آورد آن را در غیر حق مصرف خواهد نمود.( )
    امام صادق عليه السلام نيز فرمودند: در آمد حرام، اثرش در فرزندان آشکار می¬شود.( )

    کسب و کار وظیفه شرعی
    قرآن مجید ما را به تلاش براي تحصیل روزي( ) امر نموده است: «فانتشروا فى الارض و ابتغوا من فضل اللّه» در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا روزی بخواهید.
    از آنجا كه بدست آوردن روزي حلال، در اكثر موارد آن، تنها با كسب و تجارت ميسوراست، روشن است، قرآن ما را به کسب و کار، امر نموده است . بر همين اساس است كه پیامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: کسب در آمد حلال بر هر مسلمانی واجب است1.
    اسلام، سستی و تنبلي در تحصیل معیشت را جایز نمي‌داند. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: کسی که در امر دنیایش کسل است در امر آخرت کاهل¬تر است و نيز فرمودند: کسي که توان تحصیل معاش خود را دارد، ولی تلاش نكند و سر بار دیگران ¬شود، مورد لعن خداوند است. از امام صادق عليه السلام نيز نقل شده است: از ما نیست کسی که دنیا را برای آخرت و آخرت را برای دنیا ترک کند.
    در روايت است كه روزي آن حضرت از عمر بن مسلم سراغ گرفتند؟ گفتند: رو به عبادت آورده و تجارت را ترك كرده است. فرمودند: واى بر او آيا نمي‌داند كه هر كه از طلب روزى باز ايستد، عبادتش قبول نمي‌شود؟
    على بن حمزه مي‌گويد: حضرت ابوالحسن عليه السلام را ديدم در ميان زمينى كه متعلق به ايشان بود كار مي‌كرد، در حالى كه پاهايش غرق در عرق بود. عرض كردم: فدايت شوم، كارگران شما كجا هستند؟ فرمودند: على بن حمزه، كسانى كه از من و از پدرم بهتر بودند در زمين خود، كار مي‌كردند. عرض كردم: مقصود شما كيست؟ فرمودند: رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و اميرالمؤ¬منين عليه السلام و همه نياكانم كه به دست خود، كار مي‌كردند. كار كردن، روش انبياء و مرسلين و صالحان است.

    یک هشدار
    گرچه وظیفه ما، تلاش در جهت تحصیل روزی است ولی باید این نکته هم در نظر باشد که این میدان، قتلگاه بسیاری از مردم بوده است. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: بهوش باشید که درهم و دینار، امت‌های قبل از شما را هلاک کرد و این دو، شما را نیز اگر مراقب نباشيد هلاک مي‌کند.
    میدان کسب و کار، جلسه امتحانی است که بعضی از آن سربلند و بعضی سر افکنده خارج مي‌شوند. ما از کدام دسته¬ایم؟
    آنان که از مسیر شرعی طلب معیشت مي‌کنند، سعادت¬مندان این میدان و کسانی که برای گذران این چند روز زندگی از مسیر‌های حرام وارد مي‌شوند، بی شک سر افکندگان این صحنه‌اند.
  • Tags

طراحی سایت توسط مجتبی شجاعی