Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 62 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 66 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/modules/show.full.php on line 289 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 71 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/index.php on line 105 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home2/maktabva/domains/jafarfazel.ir/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 262 اعتبار زیارت عاشورا » سایت اطلاع رسانی استاد جعفر فاضل


حدیث روز: امام على(سلام الله علیه): مَنِ استَرشَدَ العِلمَ أرشَدَهُ. آنكه از دانش، راهنمايى خواست، او را ره نمود.       
prev next
Home Contact us Add to Favorites
  • Vote

    
    نظرشما در مورد سیستم؟
    عالی
    خوب
    متوسط
    بد
     
    */

    آمار سایت

    
    آمار مطالب يک ساعت پيش: 0
    امروز: 0
    اين ماه: 0
    کل: 234
    کل نظرات: 16708
    آمار کاربران يک ساعت پيش: 79
    امروز: 853
    اين ماه: 17677
    کل: 198992
    بن شدگان: 0
    جديدترين عضو: nybwwffzjlh
    /*

    ورود اعضا







  • 
    تاریخ: 30 خرداد 1395
       

    اعتبار زیارت عاشورا

    اعتبار زیارت عاشورا


    اعتبار زیارت عاشورا


    حمد و ستايش خدايى را كه ما را آفريد و درود فراوان به رسول گرامي اسلام و اهل بيت پاكش كه كانون الطاف و رحمت بيكران الهي هستند.
    زيارت عاشورا، از زيارت¬هاى نابى است كه از گذشته تا حال، مورد توجه علما و اهل خلوص و تقوا، قرار داشته است. آثار شگفت¬انگیزی که از این زیارت بروز كرده، غیر قابل انکار است.
    براي مشخص شدن اعتبار آن، توجه به چند نکته ضروری است:
    نكته¬ي اول: سند این زیارت است، که با بررسی¬های صورت گرفته، اعتبار آن کاملاً ثابت شده¬است.
    زيارت عاشورا در دو كتاب مهم « كامل الزيارات »، تأليف مرحوم شيخ ابو القاسم جعفر بن محمد بن قولويه و « كتاب مصباح المتهجدين و سلاح المتعبدين » نوشته¬ي مرحوم ابى جعفر محمد بن الحسن الطوسى، آمده¬است. مرحوم شيخ طوسى، اين كتاب را مختصر نمود و نام آن را مختصر المصباح نهاد. قابل ذكر است، اگر چه بناى شيخ در اين كتاب، بر اختصار بوده ولى از جهت اهميت زيارت عاشورا، آن را نيز نقل نموده¬است.
    علامه مجلسى، این زيارت را در بحار الانوار و كتاب تحفة الزّاير نقل مي¬كند. مرحوم محدث بزرگوار، شيخ عباس قمى نيز در مفاتيح الجنان، آن را نقل نموده¬است.
    زيارت عاشورا در كتاب مصباح، به سه سند و در كتاب كامل الزّيارات به دو سند روایت شده است.
    زيارت عاشورا از صفوان كه شخص شناخته شده و مهمى است، نقل شده¬است. از آنجا كه سلسله سند از امام صادق عليه السلام به امام باقر عليه السلام و بعد به امام سجاد عليه¬السلام و سپس به امام حسين رعليه السلام و اميرالمومنين عليه السلام و رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم و جبرييل و در نهايت به خداوند متعال مى‏رسد، لذا حديث، حديث قدسى است. حجت الاسلام موحد ابطحى اصفهانى در كتاب زيارت عاشورا و آثار شگفت آن ، مى‏نويسد: « ظاهر امر اين است كه حديث، حديث قدسى است. »
    زيارت عاشورا، در كتاب كامل الزيارت، دارای دو سند است. يك سند آن، بسيار قوى و محكم و يك سند ضعيف است. بر اساس مباني علم رجال، وجود یک سند قوى برای اعتبار یک روایت کافی است. سند دوم به دلیل وجود محمّد بن موسى و حكيم بن داود، ضعيف و غير قابل استناد است. اما سند اول كه با محمد بن اسماعيل آغاز مى‏شود، در نهايت سلامت و قوت است و ما به بررسى آن خواهیم پرداخت.
    طريق شيخ رحمه الله به محمد بن اسماعيل به تصريح علامه و ديگران، صحيح است. چه؛ شيخ از مفيد و او از صدوق و او از پدرش و او از احمد بن محمد بن عيسى و او از محمد بن اسماعيل كه خود از اجله¬ي ثقات است و شيعه بر جلالت او اتفاق دارد و او از صالح بن عقبه و او از سيف بن عميره و او از علقمه، زيارت عاشورا را نقل كرده است. در اعتبار سند تا محمد بن اسماعيل حرف و سخنى نيست. و اما بعد از او صالح بن عقبه، سيف بن عميره و علقمه واقع شده است كه آنها نيز به دلايل زير معتبرند:
    صالح بن عقبه معتبر است زيرا:
    1 - شخصیت¬های موثقی مانند محمد بن اسماعيل، اسماعيل بن بزيع، جميل بن دراج، زيد شحام، حسين بن سيف، از او روايت كرده‏اند.
    2 - مرحوم شيخ طوسی در فهرست، براى او كتابی ذكر كرده¬است. روش شيخ اين است كه اگر راوی ممدوح نباشد، تصريح مى‏كند. همچنین ایشان در رجال خود صفحه 352 باب صاد، صالح بن عقبه را از اصحاب امام صادق عليه السلام دانسته¬اند.
    3 - گرچه علامه در رجال خود، صالح بن عقبه را قدح نموده¬است، ولى مجلسى اول و ديگران، قدح مذکور را بى¬مورد دانسته¬اند، زيرا قدح، مستند به ابن غضائرى است و در صحّت اسناد کتاب رجال او به وی، تردید وجود دارد.
    از سوی دیگر، مؤلف کتاب خلاصه، در جرح و تعديل، از كتب خمسه رجاليه متابعت نموده و خود، قدح مستقلی ندارد. نکته¬ی بعدی این است که متأسفانه ابن غضائرى کسانی را قدح کرده و به آنها نسبت غلوّ می¬دهد که روایاتی را در مدح اهل بيت علیهم السلام نقل كرده‏باشند.
    دلیل دیگری که نشان دهنده¬ی وثاقت و وجاهت صالح بن عقبه است، روایات فراوانی است که از وی در ثواب فضايل و مناقب اهل بيت علیهم السلام در کتب دیگر شیعه نقل شده¬است. مانند رواياتى که در باب ثواب زيارت امام حسين عليه السلام، ثواب تسبيح فاطمه زهرا سلام الله عليها، ثواب استغفار، فضايل امير المومنين و اهل بيت، ذكر نام دوازده امام عليهم السلام و ... بیان شده¬است.
    سيف بن عميره نیز به دلایل زیر معتبر است:
    1 - شيخ در فهرست و نجاشى و علامه در خلاصه، به وثاقت او تصريح كرده‏اند. در رجال نجاشى و فهرست شيخ طوسى آمده¬است: « سيف بن عميره، ثقة كوفى نخعى عربى له كتاب روى عن ابى عبدالله و ابى الحسن عليهما السلام و له كتاب يرويه جماعات من اصحابنا. »
    2 – در کتاب کشف الرموز طعنی نسبت به او آمده که ظاهراً به ابن شهرآشوب مستند است. وی به سيف نسبت «وقف» داده است. ولى شهيد در این باره می¬فرماید: « بعضى او را تضعيف كرده‏اند، ولى صحيح اين است كه او ثقه و مورد اطمينان است و كلام ابن شهر آشوب، علاوه بر اين كه موافقى ندارد، مخالف صريح فهرست و نجاشى است. و در علم رجال ثابت شده است، که در هنگام تعارض اقوال، نظر نجاشى بر نظرهاى ديگر مقدم است. »
    اما علقمة بن محمد الحضرمى، چنانچه در رجال برقى ذكر شده است، از اصحاب ممدوح امام باقر عليه السلام است و بی¬نياز از توصيف است. بنا بر اين اشكالى در سند وجود ندارد.

    نكته¬ي دوم: بر فرض، سند زيارت عاشورا، قوى نباشد ـ كه البته سند معتبري دارد ـ ولى متن قوى و هماهنگى آن با روايات و زيارت‏هاى ديگر، دليل بر قوت آن است. بطور قطع مى‏توان گفت كه هر يك از فرازهاى زيارت عاشورا چه آنجا كه مدح و ستايش و سلام است و چه آنجا كه نفرين و لعن بر دشمنان خداست، با ده¬ها روايات معتبر، قابل تصديق و تأييد است. و این در علم اصول ثابت است كه از راه¬هاى اثبات صحّت یک روايت، مطابقت متن آن، با آيات و روايات دیگر است. آقاى موسى خسروى مى‏نويسد كه از آيت الله بهجت درباره¬ي سند زيارت عاشورا پرسيدم، ايشان گفتند: « متن زيارت عاشورا بر عظمت آن شاهد و گواه است. يعنى چنين متنى، نياز به سند ندارد. »

    نكته¬ي سوم: توجه بسیار مراجع تقليد و خبرگان علم فقه و رجال و مداومت آنان در قرائت زیارت عاشورا از گذشته تا حال، خود دليل اهميت و عظمت اين زيارت است.
    توجه و مداومت بزرگانى چون آيت الله شيخ محمد حسين اصفهانى (معروف به كمپانى)، آيت الله شيخ صدراى بادكوبه‏اى، حجت الاسـلام سيـد على موحـد ابطحى اصفهـانى، آيت الله حاج ميرزا ابوالفضل تهرانى، آيت الله شيخ مرتضى انصارى، علامه¬ي مجلسى، آيت الله میرزا محمد تقى شيرازى، عالم بزرگوار شيخ نجفى قوچانى صاحب سياحت شرق، آيت الله شيخ عبدالکریم حائرى مؤسّس حوزه علميه قم و بسيارى از علماى ديگر، بر زيارت عاشورا شاهد بر اين مدعاست.
    آقاى خسروى از آقاى دكتر محمد هادى امينى فرزند علامه¬ي امينى نقل مى‏كند كه: پدرم با كثرت مطالعات و تحقيقاتى كه داشت، بر خواندن زيارت عاشورا مداومت داشت، و من حدود چهار سال بعد از فوتشان، ايشان را خواب ديدم و از ايشان پرسيدم كه چه عملى باعث نجات است، به من گفتند: زيارت عاشورا را به هيچ عنوان و عذرى ترك مكن.
    شيخ مشكور كه از علماى بسيار مهذب نجف و از شاگردان مرحوم ميرزاى شيرازى است، خواب مي¬بيند كه آيت الله محلاتي از دنيـا رفته¬ و به او مقـام شـايستـه¬اي داده شده-است. شيخ از مرحوم محلاتي مي¬پرسد: اين مقام را از كجا بدست آورده¬اي؟ مرحوم محلاتى مي¬گويند: از زيارت عاشورا. شيخ مشكور، خواب خود را براي ميرزا شيرازي نقل کرده و مرحوم ميرزا دستور عزادارى می¬دهند. با این وجود طلاب گفتند: خواب حجت نيست و هنوز خبر فوت ايشان به ما نرسيده است، مرحوم آيت الله ميرزاى شيرازى مى‏گويند: اين خواب هر كسى نيست، خواب شيخ مشكور است. بعد از سه روز، خبر فوت مرحوم آيت الله محلاتى به نجف مى‏رسد. مرحوم محلاتى مدت سي سال هر روز زيارت عاشورا را خواند و هرگز آن را ترك نكرد و اگر مريض مي شد نايب مي¬گرفت.
    از شيخ محمدحسن انصارى برادر زاده و داماد مرحوم شيخ انصارى نقل شده كه فرزند سوم شيخ ـ معروف به آقا شيخ بزرگ كه از اجله¬ي اهل فضل نجف اشرف بود ـ را در عالم رؤيا ديدم و از او پرسيدم كه آنجا چه عملي براى ما بيشتر سود دارد؟ آقا بزرگ، سه بار تكرار كردند: زيارت عاشورا. حقير نيز شاهد بودم كه يكى از مراجع بزرگوار، هر روز زيارت عاشورا را مى‏خواند و آن را ترك نمى‏نمود.

    نكته¬ي چهارم: تجربه شده زيارت عاشورا در رفع مشكلات و قضاى حاجات بسيار مفيد است. آثار شگفت و فراوانی كه از اين زيارت در ميان مردم بروز كرده، خود دليل محكمي بر حقانيت و صحت آن است.
    در سالي كه وبا مردم سامرا را دسته دسته به كام مرگ مي¬بُرد، مرحوم ميرزا محمد تقى شيرازى به شيعيان گفتند: آيا شما مرا مجتهد مى‏دانيد و اگر حكمى كنم، اطاعت مى‏كنيد. حضار گفتند بله، ايشان حكم كردند كه همه، ده روز زيارت عاشورا بخوانند و ثوابش را به مادر امام زمان حضرت نرجس خاتون هديه كنند. شيعيان زيارت عاشورا خواندند و از آن پس، احدى از آنان از دنيا نرفت و تمامي تلفات از عامه بود و باعث شد كه عده‏اى از آنان متنبّه شوند.

    نكته¬ي پنجم: زيارت عاشورا، صرف نظر از سند قوي آن، تحت ادله¬ي عمومي استحباب زيارت امام حسين عليه السلام قرار گرفته و مشمول اخبار «من بلغ» نيز مى‏شود.

    نكته¬ي ششم: سفارش وجود مقدس امام زمان علیه السلام به خواندن زيارت عاشورا حاكي از اعتبار و عظمت اين زيارت است.
    در كتاب شريف نجم الثاقب صفحه¬ي 464 و نيز كتاب مفاتيح الجنان، حكايت سيد رشتى چنين نقل شده است: « مرحوم سيد احمد بن سيد هاشم بن سيد حسن موسوى رشتى، در سفر حج از قافله عقب ماند. حضرت بقيه الله الاعظم، ارواحنا فداه، او را نجات دادند. در اين تشرّف، حضرت مهدى عج به او مى‏فرمايند: كه نافله شب بخوان تا راه را پيدا كنى، او نماز شب را مى‏خواند. بعد به او مى‏فرمايند: جامعه بخوان، مرحوم رشتى جامعه را از حفظ مى‏خواند. بعد امام زمان عليه السلام مى‏فرمايند: عاشورا بخوان. او زيارت عاشورا را نيز از حفظ مى‏خواند با تمام لعن و سلام و دعاى علقمه. آنگاه حضرت او را سوار بر مركب كرده و او را به دوستانش مى‏رسانند و در بين راه، به سيد رشتى مى‏فرمايند: چرا شما نافله نمى‏خوانيد؟ نافله، نافله، نافله. چرا شما عاشورا نمى‏خوانيد؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا. چرا شما جامعه نمى‏خوانيد؟ جامعه، جامعه، جامعه. »





  • Tags

طراحی سایت توسط مجتبی شجاعی